RestoraTÜRK

  • Yazı boyutunu yükselt
  • Varsayılan yazı boyutu
  • Yazı boyutunu düşür
Sponsor Bağlantı

Paylaş      

Anasayfa Edebiyat Edebiyat
Edebiyat

Nihad Sâmi Banarlı

(I8 Nisan 1907 - 13 Ağustos 1973)
Nihad Sâmi Banarlı, Cumhuriyet devrinin yetiştirdiği en önemli edebiyat öğretmeni, edebiyat târihçisi ve yazarlarındandır. Şiir, tiyatro, hikâye, roman alanlarında da eserleri olan Nihad Sâmi Banarlı özellikle lise edebiyat ders kitapları, Resimli Türk Edebiyâtı Târihi, çeşitli gazete ve dergilerdeki yazıları ile tanınmıştır. Diğer değerli bir hizmeti de Yahya Kemal'le ilgili çalışmaları ve Yahya Kemal'in perâkende yazılar halinde olan nesirlerini ve bâzıları çeşitli dergilerde neşredilmiş şiirlerini toplayarak neşretmesi ve Yahya Kemâl Müzesi'ni kurmasıdır.

18 Nisan 1907'de İstanbul'un Fâtih semtinde dünyâya gelmiştir. Babası Trabzon eşrâfından Alemdarzâde İlyas Sâmi Bey,annesi Trabzon'un köklü âilelerinden Nâdire Hanım'dır. Edebiyat târihimizin ve kültürümüzün köşe taşlarından olan Banarlı hoca ve insan olarak tam bir "İstanbul Efendisi" idi. Edebiyat târihindeki yeri dışında "hocaların hocası" olarak da anılan Banarlı Hoca'yı, büyük hürmetle bağlı olduğu Sâmiha Ayverdi de "Devrimizin Atabeki" olarak vasıflandırmıştır. Mükemmel bir hoca idi. Şahsiyetli idi. Kendi mevzuunda engin bir bilgiye sâhipti. Dilimizi, dînimizi, milletimizi, mânevî değerlerimizi, bizi biz yapan unsurları, târihî kıymetlerimizi çok sever ve bu sevgiyi ve bilgiyi talebesine de aktarıp onlara bir istikamet ve şuur verirdi.

Talebesine aktardığı bilgiler yanında onlara kibarlığı, nezâketi, üslûp sâhibi olmayı, titiz ve disiplinli çalışmayı millî olmayı ve millî kalmayı öğretti. Dil zevkini tattırdı. Güzel Türkçenin özelliklerini, zenginliklerini ve ne kadar mükemmel bir dil olduğununu ve dilimizin özelliklerini öğretti.

Devamını oku...
 

100 TEMEL ESER

100 TEMEL ESER

TÜRK EDEBİYATI

1 •  M. Kemal Atatürk -Nutuk
2 •  Kutadgu Bilig'den Seçmeler
3 •  Dede Korkut Hikâyeleri
4 •  Yunus Emre Divanı'ndan Seçmeler
5 •  Mevlana -Mesnevî'den Seçmeler
6 •  Nasreddin Hoca Fıkralarından seçmeler
7 •  Divan Şiirinden Seçmeler
8 •  Halk Şiirinden Seçmeler
9 •  Evliya Çelebi -Seyahatnâmesi'nden Seçmeler
10 •  Kerem ile Aslı
11 •  Samipaşazade Sezai -Sergüzeşt
12 •  Halit Ziya Uşaklıgil -Mai ve Siyah
13 •  Hüseyin Rahmi Gürpınar -Kuyruklu Yıldız Altında Bir İzdivaç
14 •  Ahmet Rasim -Şehir Mektupları
15 •  Ahmet Hikmet Müftüoğlu -Çağlayanlar
16 •  Ömer Seyfettin -Hikâyelerden Seçmeler
17 •  Mehmet Âkif Ersoy -Safahat
18 •  Ahmet Haşim -Bize Göre
19 •  Yahya Kemal Beyatlı -Eğil Dağlar
20 •  Yahya Kemal Beyatlı -Kendi Gök Kubbemiz
21 •  Abdulhak Şinasi Hisar -Boğaziçi Mehtapları
22 •  Ruşen Eşref Ünaydın -Diyorlar ki
23 •  Yakup Kadri Karaosmanoğlu -Kiralık Konak
24 •  Yakup Kadri Karaosmanoğlu -Yaban
25 •  Refik Halit Karay -Memleket Hikâyeleri
26 •  Refik Halit Karay -Gurbet Hikayeleri
27 •  Halide Edib Adıvar -Sinekli Bakkal
28 •  Halide Edib Adıvar -Mor Salkımlı Ev
29 •  Reşat Nuri Güntekin -Anadolu Notları
30 •  Reşat Nuri Güntekin -Çalıkuşu
31 •  Falih Rıfkı Atay -Çankaya
32 •  Falih Rıfkı Atay -Zeytindağı
33 •  Faruk Nafız Çamlıbel -Han Duvarları
34 •  Nazım Hikmet -Memleketimden İnsan Manzaraları
35 •  Şevket Süreyya Aydemir -Suyu Arayan Adam
36 •  Memduh Şevket Esendal -Ayaşlı ile Kiracıları
37 •  Peyami Safa -Dokuzuncu Hariciye Koğuşu
38 •  Peyami Safa -Fatih-Harbiye
39 •  Nihad Sami Banarlı -Türkçe'nin Sırları
40 •  Ahmet Hamdi Tanpınar -Beş Şehir
41 •  Ahmet Hamdi Tanpınar -Sahnenin Dışındakiler
42 •  Samiha Ayverdi -İbrahim Efendi Konağı
43 •  Necip Fazıl Kısakürek -Çile
44 •  Sabahattin Ali -Kuyucaklı Yusuf
45 •  Ahmet Kutsi Tecer -Şiirler
46 •  Ahmet Muhip Dıranas -Şiirler
47 •  Âşık Veysel -Dostlar Beni Hatırlasın
48 •  Orhan Veli -Bütün Şiirleri
49 •  Cahit Sıtkı Tarancı -Otuzbeş Yaş (Bütün Şirleri)
50 •  Kemal Tahir -Esir Şehrin İnsanları
51 •  Orhan Kemal -Eskicinin Oğulları
52 •  Sait Faik Abasıyanık -Kayıp Aranıyor
53 •  Sait Faik Abasıyanık -Hikâyelerinden Seçmeler
54 •  Halikarnas Balıkçısı -Aganta Burina Burinata
55 •  Kemal Bilbaşar -Cemo
56 •  Samim Kocagöz -Kalpaklılar
57 •  Tarık Buğra -Küçük Ağa
58 •  Necati Cumalı -Tütün Zamanı
59 •  Rıfat Ilgaz -Karartma Geceleri
60 •  Orhan Hançerlioğlu -7. Gün
61 •  Fakir Baykurt -Kaplumbağalar
62 •  Faik Baysal -Drina'da Son Gün
63 •  Abbas Sayar -Yılkı Atı
64 •  Haldun Taner -Hikâyelerinden Seçmeler
65 •  Oğuz Atay -Bir Bilim Adamının Romanı
66 •  Aziz Nesin -Yaşar Ne Yaşar Ne Yaşamaz
67 •  Sabahattin Kudret Aksel -Gazoz Ağacı
68 •  Tarık BUĞRA -Osmancık
69 •  Cemil Meriç -Bu Ülke
70 •  Ord. Prof. Dr. Ali Fuat BAŞGİL -Gençlerle Başbaşa
71 •  Naki Tezel -Türk Masalları
72 •  Salâh Birsel -Boğaziçi Şıngır Mıngır
73 •  Bahattin Özkişi -Sokakta

DÜNYA EDEBİYATI

74 •  Beydeba -Kelile veDimne
75 •  Eflatun -Devlet
76 •  Eflatun -Sokrates'in Savunması
77 •  Sadi -Gülistan
78 •  Servantes -Don Kişot
79 •  Balzac -Vadideki Zambak
80 •  Viktor Hugo -Sefiller
81 •  Goethe -Faust
82 •  Daniel Daefo -Robenson Cruzoe
83 •  Dostoyevski -Suç ve Ceza
84 •  Gogol -Ölü Canlar
85 •  Turgenyev -Babalar ve Oğullar
86 •  Tolstoy -Savaş ve Barış
87 •  Gustav Flaubert -Madam Bovary
88 •  Charles Dickens -İki Şehrin Hikâyesi
89 •  Knut Hamsun -Açlık
90 •  Jack London -Beyaz Diş
91 •  Rabindranath Tagore -Gora
92 •  Ernest Hemingway -Çanlar Kimin İçin Çalıyor
93 •  William Faulkner -Ses ve Öfke
94 •  İvo Andriç -Drina Köprüsü
95 •  Paniat İstrati -Akdeniz
96 •  John Steinbeck -Fareler ve İnsanlar
97 •  M Selimoviç -Derviş Ve Ölüm
98 •  Cengiz Dağcı -Onlar da İnsandı
99 •  Cengiz Aytmatov -Beyaz Gemi
100 •  Cengiz Aytmatov -Gün Olur Asra Bedel

Kaynak:T.C. Millî Eğitim Bakanlığı

 

Fıkra (Köşe Yazısı)

FIKRA (KÖŞE YAZISI)

Bir yazarın herhangi bir konu veya günlük olaylar hakkındaki görüşlerini, düşüncelerini ayrıntılara inmeden anlattığı gazete ve dergilerde yayımlanan kısa fikir yazılarına Fıkra denir. Bu tür yazıların diğer adı da Köşe Yazısıdır. Fıkralar, gazete ve dergilerin belli sütun veya köşelerinde yayımlanır.

Yazılı kompozisyon türü olarak fıkra düşünsel ağırlıklı, günlük, kısa yazılardır. Siyasi ve toplumsal olaylar ele alınırken belgelere, kanıtlara, aşırı ayrıntılara yer verilmez. Fıkra yazarı geniş kitlelere seslendiği için dili kolay anlaşılır olmalıdır. Her konuda fıkra yazılabilir.

FIKRANIN ÖZELLİKLERİ

1. Günlük olaylar veya düşüncelerle ilgili konular işlenir.
2. Konular tarafsız bir şekilde ele alınmalıdır.
3. Düşünce ön plânda olmalıdır.
4. Konular çok değişik açılardan ele alınmadan, ayrıntılara inmeden işlenir.
5. Yazılanlara okuyucuyu inandırma zorunluluğu yoktur.
6. Yazılanlar okuyucunun ilgisini çekmelidir.
7. Nükteli fıkralardan, kıssalardan, vecize ve atasözlerinden faydalanılmalıdır.
8. Açık, sade ve akıcı bir dil kullanılmalıdır.

Devamını oku...
 

Romantik Devir

ROMANTİK DEVİR

Edebi bir terim olarak Romantizm, XVIII. yüzyıl sonunda başlayan, duygu, coşku ve sembole aşırı yer veren sanat akımını ifade eder.

Edebi akım olarak romantizm, 18. yüzyılın sonunda başlar ve 19. yüzyılın ortalarına kadar devam eder. Kendisinden önceki klasizme bir tepki olarak doğmuştur. Önce ön-romantizm dönemi denilen gelişmeler yaşanmıştır. Bu gelişmelerin en önemlisi, halkın beğenisinin klasizmin görkemli, katı, soylu, idealize edilmiş ve yüce anlatım biçiminden, daha yalın ve içten ve doğal anlatım biçimlerine kaymış olmasıdır.

Klasik Edebiyat akımına tepki olarak 18. yüzyılın sonlarında doğan ve Victor Hugo'yla birlikte büyük ün kazanan Romantizm, insanın yaratma özgürlüğü önündeki her şeye karşı durur. "En iyi kural, kuralsızlıktır" diyen romantikler, insanın duygularını, düş gücünü hayata geçirmesini ve insanı düzeltmenin toplumu düseltmekle olabileceğini savunurlar. Romantizm, doğduğu çağın akılcılığı ve maddeciliğine tepki olarak bireye, öznelliğe, akıl dışılığa, düş gücüne, kişiselliğe, kendiliğindenciliğe ve aşkınlığa, yani sınırları zorlayıp geçmeye önem verir. Tarihsel olarak bu dönemde gelişen orta soylu sınıfın, yani burjuvazinin duygu, düşünce ve yaşam tarzını ön plana çıkarır.

Devamını oku...
 

O Gül - Endâm Yerine Konulan Cadı

O Gül - Endâm Yerine Konulan Cadı

Vaktiyle bir yazımda, "Medeniyet denilen şey, insan topluluklarının her mevzûda yapı devrinden Mimâri devrine geçmeleridir." diyordum. Yapı, hendese'nin bir rûh, bir mâneviyat, bir kültür, bir tefekkür ve bir heyecanla birleştiği zamanlarda mimâri'dir. Mimar, bir vatan toprağında bir milletin, hatta milletlerin hayaline, göz önünden giderilemeyecek güzellikte bir eser yaratabildiği zaman mimâr'dır.
Sevgilisine:
Endâmının hayâlini, gözlerimden silemem.

Diyen şarkı bestekârının ifadesinde olduğu gibi, endamlarının hayali gözlerden silinemeyecek güzellikte eserler mimâri eserleri'dir.

Bizde Süleymaniye, Selimiye, Sultan Ahmed camileri, Hindistan'da Tâc Mahal türbesi gibi.

Türkiye'den giden mimârların da istirâkiyle, süt beyazı mermerden yapılan ve önündeki havuza bir rüya gibi akseden Tâc Mahal, hükümdar Şahcihân'ın, çok sevdiği eşini kaybedince onun hatırasını, belki de güzelliğini, dünyanın hayâline aksettirmek için yaptırdığı eserdir ki yapısında aşkın ve vefânın nûrdan çizgileri ışıldar.

Devamını oku...
 

Nihad Sâmi Banarlı - Söze, Yazıya Dair

SÖZE, YAZIYA DAİR

Doğuda irfan devri insanları, konuşmanın en güzeli, sessiz, harfsiz, kelimesiz konuşmadır, derlerdi. Meramını söylemek, hele başkasının meramını anlamak için, söze, sese, kelimeye, velhasıl, konuşmaya muhtaç olmamak... Bu, gerçekten büyük irfan olsa gerektir.

Bî-hurûf ü lâfz u savt ol pâdişah
Mustafâya söyledi bî-iştibâh


Mısralarının bir manası da budur. Allah peygamberiyle, harfsiz, kelimesiz ve sessiz konuşmuştur.
Bu demektir ki konuşmanın Tanrı'cası böyledir. meramını, hem de meramların en ilahisini, hiç söylemeden anlatmak...

Vaktiyle J.J.Rousseau, Dijon Akademisi'nin: "İlimlerin ve sanatların ihyâsı, ahlâkın düzelmesine yardım etmişmidir?" Sualine hiç çekinmeden verdiği "hayır!" cevabıyle meşhur olmuştu. Bu cevap, onun yep yeni bir insan olduğunu gösteriyordu: Tam bir inkarcıydı. İleri adamdı. Bugün aynı soruya aynı cevabı vereceklere gerici denebilir. Bunun sebebi; sözün doğruluğunu kaybetmesi değil, zamanımızdan 212 sene evvel söylenmesidir.

Devamını oku...
 
  • «
  •  Başlangıç 
  •  Önceki 
  •  1 
  •  2 
  •  Sonraki 
  •  Son 
  • »


Sayfa 1 - 2


Yüzlerce Gerçek Üreticinin
Binlerce BIM/CAD Objesini
Ücretsiz İndirin!

Reklam
Reklam



Copyright © 2002 - 2015 Designed by  
YASAL UYARI